Gerits, E., & Renkema, J. (2003). Het stroomdiagram als rugge(n)steun. Presentatievormen van complexe informatie in didactische teksten (pp. 155-167). In L. van Waes, P. Cuvelier, G. Jacobs & I. De Ridder (Red.) Studies in Taalbeheersing I. Assen: Van Gorcum. pp. 155-167.

Gerits, E.; Renkema, J.

2003

Gerits, E., & Renkema, J. (2003). Het stroomdiagram als rugge(n)steun. Presentatievormen van complexe informatie in didactische teksten (pp. 155-167). In L. van Waes, P. Cuvelier, G. Jacobs & I. De Ridder (Red.) Studies in Taalbeheersing I. Assen: Van Gorcum. pp. 155-167.

Link naar artikel

In dit onderzoek is bekeken of stroomdiagrammen een goede aanvulling vormen op teksten wanneer het om complexe didactische informatie gaat. Hiervoor is gebruikgemaakt van vier verschillende presentatievormen, twee tekstversies en twee stroomdiagrammen, van de regeling voor de tussen-n in samenstellingen. Onderzocht is wat het effect van deze presentatievormen is op de door leerlingen geleverde prestatie en of ze invloed hebben op de motivatie van leerlingen. Bovendien is gekeken naar het effect op inzicht. Er namen 130 middelbare scholieren uit het vierde leerjaar van het HAVO en VWO aan het onderzoek deel. De resultaten wijzen uit dat stroomdiagrammen bij complexe didactische informatie effectiever en efficienter zijn dan teksten. Bovendien leiden ze to een positiever beleving van de eigen taakuitvoering. Stroomdiagrammen bieden, zoals verwacht, geen inzicht in de materie. Om die reden kunnen ze tekstversies niet vervangen. Ze kunnen er echter wel een goede aanvulling op vormen.



De resultaten wijzen uit dat stroomdiagrammen bij complexe didactische informatie effectiever en efficienter zijn dan teksten. Bovendien leiden ze to een positiever beleving van de eigen taakuitvoering. Stroomdiagrammen bieden, zoals verwacht, geen inzicht in de materie.



130

1