Pander Maat, H., & Ploeg, I., van der. (2006). Het effect van structuurmarkering in teksten en kennisschema’s. Tijdschrift voor Taalbeheering, 28(2), 125-141.

Pander Maat, H.; Ploeg, I., van der

2006

Pander Maat, H., & Ploeg, I., van der. (2006). Het effect van structuurmarkering in teksten en kennisschema’s. Tijdschrift voor Taalbeheering, 28(2), 125-141.

Link naar artikel

Onderzoek laat zien dat schema’s het bestuderen van complexe leerstof soms beter ondersteunen dan teksten. Dat lijkt met name te gelden wanneer men de structuur in het schema markeert door gebruik te maken van de zogenaamde Gestalt-principes. Deze kwestie is nader experimenteel onderzocht. Zowel het schema als de tekst werden met en zonder structuurmarkering aangeboden. De documenten behandelden het politieke proces dat leidt van een wetsontwerp tot een aangenomen wet. De extra structuurmarkering in het schema bestond eruit dat verschillende actoren een eigen kleur kregen, en dat vakken voor terugkerende handelingen een eigenvorm kregen. De tekst kreeg als structuurmarkering tussenkoppen waarin de voornaamste actoren vermeld werden. De proefpersonen vulden waarderingsvragen in en kregen een vrije reproductie-opdracht. Hoewel de schema ‘s aantrekkelijker werdengevonden, was er geen verschil tussen beide media wat betreft reproductie-prestaties. Van de versies met expliciete structuur werd in beide media 40% meer onthouden.



Hoewel de schema ‘s aantrekkelijker werden gevonden, was er geen verschil tussen beide media wat betreft reproductie-prestaties. Van de versies met expliciete structuur werd in beide media 40% meer onthouden.



79

1