Hooijdonk, C.M.J. van, & Krahmer, E. (2006). De invloed van unimodale en multimodale instructies op de effectiviteit van RSI-preventieoefeningen. Tijdschrift voor Taalbeheersing 28(2),73-87.

Hooijdonk, C. van.; Krahmer, E.

2006

Hooijdonk, C.M.J. van, & Krahmer, E. (2006). De invloed van unimodale en multimodale instructies op de effectiviteit van RSI-preventieoefeningen. Tijdschrift voor Taalbeheersing 28(2),73-87.

Link naar artikel

In een experiment zijn de effecten onderzocht van vijf presentatievormen (tekst vs. foto vs. filmclip vs. tekst + foto vs. tekst + filmclip) en moeilijkheidsgraad (eenvoudig vs. moeilijk) van een speciaal type procedurele instructies, te weten Repetitive Strain Injury (RSI) preventieoefeningen. In een experiment moesten proefpersonen twintig RSI-oefeningen leren en uitvoeren. De resultaten van dit experiment toonden aan dat voor eenvoudig RSI-oefeningen een instructie in een foto vaak effectiever was dan de instructie in tekst of filmclip. Bovendien bleken de multimodale instructies niet effectiever te zijn in het uitleggen van de RSI-oefeningen dan de unimodale instructies.



De resultaten van dit experiment toonden aan dat voor eenvoudige RSI-oefeningen een instructie in een foto vaak effectiever was dan de instructie in tekst of filmclip. Bovendien bleken de multimodale instructies niet effectiever te zijn in het uitleggen van de RSI-oefeningen dan de unimodale instructies.



50

20