Le Pair, R. et al (2006). Information mapping: Effecten van tekstkenmerken en lezerskenmerken op prestaties en waardering. In Hendriks, B., Hoeken, H., Schellens , P.J. (Ed.), Studies in taalbeheersing (2nd ed., pp. 250). Assen: Van Gorcum.

Le Pair, R.; Jansen, C.; Korzilius, H.; van Gerdingen, J.; de Graaf, S.; Visser, R.

2006

Le Pair, R. et al (2006). Information mapping: Effecten van tekstkenmerken en lezerskenmerken op prestaties en waardering. In Hendriks, B., Hoeken, H., Schellens , P.J. (Ed.), Studies in taalbeheersing (2nd ed., pp. 250). Assen: Van Gorcum.

Link naar artikel

2


In een eerder onderzoek werden geen effecten gevonden van de toepassing van Information Mapping methode op de prestaties of waardering van gebruikers. In drie vervolgexperimenten hebben wij tekst- en lezerskenmerken onderzocht die van invloed zouden kunnen zijn op resultaten van de IMAP-methode. Tekstlengte bleek een positief effect te hebben; in afwijking van het eerdere onderzoek, waarin gebruik werd gemaakt van een relatief korte tekst, bleek dat lezers met een IMAP-variant van een langere tekst wel effectiever en efficiënter werkten dan met de originele tekst; ook bleek hun waardering voor de IMAP-teksten hoger (experiment 1). Toevoegen van typische IMAP-vormkenmerken aan verder niet gewijzigde traditionele tekst bleek niet tot een grotere effectiviteit, maar wel tot een hogere efficiëntie en meer waardering te leiden (experiment 2). Voor de lezersvariabele 'al dan niet vertrouwd zijn met IMAP-teksten' werd geen effect op de geleverde prestaties gevonden (experiment 1). De moedertaal van respondenten bleek van invloed te zijn op de prestaties met instructieve teksten, maar de effecten waren voor een IMAP-tekst niet anders dan voor een bestaande traditionele tekst (experiment 3).



Geen van de drie tekstvarianten in experiment 2a was effectiever dan de twee andere. Er waren wel significante verschillen voor efficiëntie en voor het totaaloordeel over de tekstvariant. Met beide IMAP-varianten werd sneller gewerkt dan met de traditionele variant, maar er was geen significant verschil tussen beide IMAP-varianten. Beide IMAP-varianten kregen een significant hoger rapportcijfer dan de traditionele variant. Leeftijd noch opleidingsniveau interacteerden significant met de IMAP-varianten.



67

1