Schackman, D., Ummelen, N., Cozijn, R., & Maes, F. (2003). Het effect van informatiestructuur op taakefficientie en -effectiviteit bij internetgebruikers. In L. Van Waes, P. Cuvelier, G. Jacobs & I. De Ridder (eds.), Studies in taalbeheersing (pp. 404-415). Assen: Van Gorcum.

Schackman, D.; Ummelen, N.; Cozijn, R.; Maes, F.

2003

Schackman, D., Ummelen, N., Cozijn, R., & Maes, F. (2003). Het effect van informatiestructuur op taakefficientie en -effectiviteit bij internetgebruikers. In L. Van Waes, P. Cuvelier, G. Jacobs & I. De Ridder (eds.), Studies in taalbeheersing (pp. 404-415). Assen: Van Gorcum.

Link naar artikel

De wijze waarop informatie op intranet wordt gestructureerd heeft een effect op de efficiëntie en de effectiviteit waarmee gebruikers een taak uitvoeren. In de praktijk heeft intranet vaak een organisatiegerichte informatiestructuur. De literatuur draagt echter vooral argumenten aan om een taakgerichte structuur te gebruiken, met name voor informatie die gebruikers nodig hebben om taken uit te voeren. Dit artikel rapporteert de opzet en resultaten van een experiment waarin is onderzocht welke van beide structuren het meest succes heeft wanneer het gaat om zoeken naar en gebruiken van taakondersteunende informatie. De resultaten betreffen de efficiëntie en effectiviteit van de uit te voeren taak. Daarnaast is de tevredenheid over de twee informatiestructuren gemeten. De resultaten laten zien dat mensen efficiënter werken op een organisatiegericht dan op een taakgericht intranet. Op beide intranetten werd desondanks even efficiënt gewerkt. Ook de tevredenheid verschilde niet. Opvallend is nog dat gebruikers van het taakgerichte intranet gaandeweg hun taken sneller uitvoerden. Dat leereffect trad niet op bij de gebruikers in de organisatiegerichte conditie.



De verwachting over de invloed van intranetstructuur op het uitvoeren van taken blijkt niet uit te komen. De resultaten wijzen erop dat gebruikers van een intranet efficienter werken op een organisatiegericht dan op een taakgericht intranet. Het duurt langer om informatie te vinden op het taakgerichte intranet. Het voltooien van subtaken en de totale taak kost meer tijd en ook de tijd om te starten met zoeken duurt langer. Echter, naarmate de proefpersonen op het taakgerichte intranet meer taken uitvoerden, werd de zoektijd naar informatie korter. Dit leereffect kwam niet naar voren in de organisatiegerichte conditie.



20

1