Blokzijl, W., & Andeweg, B. (2006). De effectiviteit van tekstdia's vergeleken met die van visualiseringen in mondelinge presentaties. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 28(2), 108-124.

Blokzijl, W.; Andeweg, B.

2006

Blokzijl, W., & Andeweg, B. (2006). De effectiviteit van tekstdia's vergeleken met die van visualiseringen in mondelinge presentaties. Tijdschrift voor Taalbeheersing, 28(2), 108-124.

Link naar artikel

Powerpointslides met opsommingen worden vaak als saai ervaren. Communicatieadviseurs bevelen daarom aan om visualiseringen toe te passen. Onderzoek dat deze adviezen onderbouwt, is echter zo goed als afwezig. Om de waarde van deze communicatieadviezen te onderzoeken, wordt de effectiviteit onderzocht van slides met tekst en slides met visualiseringen ten opzichte van een presentatie zonder ondersteuning. Uit het experiment bleek dat powerpoint-ondersteuning effectief was: de groep zonder powerpoint scoorde significant slechter op de kennistest dan de groepen die wel ondersteuning kregen. De groep die de tekstslides kreeg, scoorde significant beter dan de groep die de visualiseringen zag. Na een week bleek het verschil tussen de beide powerpointcondities te zijn verdwenen; het verschil met de groep die geen ondersteuning kreeg, was echter nog steeds aanwezig. Een waarderingstest gaf aan dat ondersteuning met visualiseringen als kwalitatief beter ervaren werd dan ondersteuning met tekstslides. De conclusie luidt dat sprekers een ‘performance-preference’ afweging zullen moeten maken of ze wel of niet tijd steken in visualisering. Het achterwege laten van een vorm van ondersteuning lijkt echter een slechte keus.



Het doel van dit onderzoek was om na te gaan of en in hoeverre een visuele ondersteuning in de vorm van plaatjes/illustraties een luisteraar helpt bij het onthouden van de inhoud van de presentatie. Terugkijkend kunnen we stellen dat een lezing waarbij enige vorm van visuele ondersteuning wordt gebruikt effectiever is – in de zin van de mate waarin de luisteraars iets onthouden – dan een lezing zonder visuele ondersteuning. Ook na een week bleken de verschillen nog aanzienlijk. Zijn slides met plaatjes/illustraties nu effectiever dan slides met alleen tekst? In het onderhavige onderzoek winnen de plaatjesslides het niet van de tekstslides. De luisteraars die een ondersteuning met slides met visualiseringen kregen, presteren zelfs slechter op de toets dan zij die de tekstslides voorgeschoteld kregen. Een verschil dat na een week echter geheel verdwenen is.



237

1